Florida International University

FIU Digital Commons

Research Publications

10-2021

Russia’s Strategic Communication in Latin America and the
Caribbean

Vladimir Rouvinski

Follow this and additional works at: https://digitalcommons.fiu.edu/jgi_research

This work is brought to you for free and open access by FIU Digital Commons. It has been accepted for inclusion in
Research Publications by an authorized administrator of FIU Digital Commons. For more information, please
contact dcc@fiu.edu.


https://digitalcommons.fiu.edu/
https://digitalcommons.fiu.edu/jgi_research
https://digitalcommons.fiu.edu/jgi_research?utm_source=digitalcommons.fiu.edu%2Fjgi_research%2F42&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:dcc@fiu.edu

FOR PUBLIC POLICY

‘ JACK D. GORDON INSTITUTE

“:SEPA MAS?”

RUSSIA’S STRATEGIC COMMUNICATION IN
LATIN AMERICA AND THE CARIBBEAN

AUTHOR
VLADIMIR ROUVINSKI



OCTOBER 2021

The Jack D. Gordon Institute for Public Palicy, part of FIU's Steven J. Green
School for International & Public Affairs was founded in 1985 to establish,
promote, and advance the study of public policy and national security studies.
The Gordon Institute serves as the forefront of public policy discourse by
leading, integrating, and delivering exceptional multidisciplinary education
and research while improving the competitiveness and diversity of students
and professionals entering the workforce. The Gordon Institute is centered
on four pillars: Academics, Professional Education, Research, and Community
QOutreach, each serving the mission of shaping public policy and national
security solutions in the 21st century.

Disclaimer: This product is part of the Florida International University—
United States Southern Command Academic Partnership. United States
Southern Command provides funding to support this series as part of its
analytic outreach efforts. Analytic outreach is intended to support United
States Southern Command with new ideas, outside perspectives, and spark
candid discussions. The views expressed in this report are those of the author
and do not necessarily reflect the official policy or position of the United
States Government, United States Southern Command, Florida International
University, or any other affiliated institutions.

Permission Statement: No part of this work may be reproduced in any form or
by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording,
or by any information storage and retrieval system without the permission of
the Jack D. Gordon Institute for Public Policy.

Requests for permission should include the following information:
- The title of the document for which permission to copy material is desired.
- A description of the material for which permission to copy is desired.
- The purpose for which the copied material will be used and the manner
in which it will be used.
- Your name, title, company or organization name, telephone number,
e-mail address and mailing address.

Please send all requests for permission to jgi@fiu.edu.




(Sepa Mds? Russia’s Strategic Communication in Latin America and the Caribbean

Acknowledgments

The author would like to thank Jeffery Tobin and Rhonda Shore for their
thoughtful comments and suggestions.




TABLE OF CONTENTS

4 | Executive Summary

4 | Introduction

5 | Strategic Communication in Post-Soviet Russia:
The Case of RT and Sputnik

8 | Russian Engagement with Latin America and the Caribbean
9 | Russian Strategic Communication in Latin America
- RT's Coverage of Venezuela

- RT's Coverage of the COVID-19 Pandemic

14 | Conclusion

16 | End Notes

22 | About the Author




(Sepa Mds? Russia’s Strategic Communication in Latin America and the Caribbean

EXECUTIVE SUMMARY

After Vladimir Putin’s Russia returned to Latin
America and the Caribbean, strategic communi-
cation became a key engagement tool, enabling
Moscow to apply sharp power in the region suc-
cessfully. As a result, during the last decade,
Moscow created mechanisms that effectively
communicate values, interests, and narratives
to facilitate Russia's foreign policy objectives in
the Western Hemisphere. This research traces
the advance of Russian information strategy in
the Latin American information space during
the last decades and shows:

e A high degree of institutionalization of
Russian strategic communication, partic-
ularly of the RT TV channel and Sputnik
News Network as primary tools of Russia’s
communication abroad.

e RT acquired a noticeable share of inter-
national media space in Latin America in
terms of budget, workforce, digital plat-
forms, and audience reach.

e Specific characteristics of Russia’s return
to Latin America and the Caribbean, in-
cluding the notion of symbolic reciprocity,
which shapes the palitical context in which
strategic communication occurs.

e The main narratives employed by RT and
other Russian government-controlled me-
dia outlets in the region. The story lines of
the Venezuelan crisis and COVID-19 pan-
demic illustrate the approaches adapted
by Russia to disseminate information to
Latin American audiences.

The report confirms that RT in Spanish and
Sputnik Mundo are the primary vehicles of
Russian information strategy among the Span-
ish-speaking population in the Western Hemi-
sphere. Today, they are a familiar source of infor-
mation for millions of Latin Americans exposed
to an alternative view to the one promoted by
the United States and other democratic govern-
ments. In addition, Russia’s strategic communi-
cation via RT and Sputnik Mundo casts doubts
about the United States and its regional allies’
palicies regarding critical regional and interna-
tional topics. Furthermore, the media controlled
by the Russian government attacks the values
of liberal democracy and portrays authoritarian

regimes as more suitable for solving contem-
porary societal problems. Finally, although RT in
Spanish and Sputnik Mundo may still have few-
er viewers than the mainstream media in Latin
America, they are gaining new followers. They
can extend their reach in the future. To mitigate
Russia’s efforts, it is necessary to:

e Raise the awareness of decision-mak-
ers and the Latin American public re-
garding the nature of Russia’s govern-
ment-controlled mass media.

e Escalate U.S. and other democratic gov-
ernment-led strategic communication
efforts in the region via media outlets
broadcasting in Spanish,

e Conduct specialized surveys that would
help to better identify the impact of
Russian media on Latin American public
opinion,

INTRODUCTION

During the Cold War, Latin America and the Ca-
ribbean served as a stage for power competi-
tion between the United States and the Soviet
Union. The logic of a bipolar world guided the
policy design of Washington and Moscow. After
the 1991 collapse of the Soviet Union, new Rus-
sia lost its interest in the region. Facing enor-
mous economic difficulties, the government
of Boris Yeltsin collaborated with the United
States on many international agenda topics. Yet
at the beginning of 2000, under the government
of Vladimir Putin, Russia returned to the West-
ern Hemisphere, and it is possible to point out
some features of its continuous presence in the
region since then. The use of strategic commu-
nication as a tool of engagement is one.

In today’s constantly changing internation-
al environment, in addition to the use of hard
power, many countries explore new approaches
to reach their foreign policy objectives. These
are often referred to as "hybrid warfare,” which
includes “information warfare.”t While the phe-
nomenon lacks a commonly accepted defini-
tion, it is associated with scenarios in which
actors use nonmilitary means to achieve po-
litical goals by the states, including economy
and trade, international development coopera-
tion, information, and humanitarian assistance.




At the same time, not all states possess equal
capacities to conduct a full range of activities
in all areas of engagement. Therefore, they of-
ten choose to concentrate on what is afford-
able and most effective. Moreover, in various
scenarios, the states complement tradition-
al approaches with a "hybrid warfare” toolkit.
Non-traditional instruments offer greater flex-
ibility and deniability, allowing governments to
revise their strategies and quickly adjust exist-
ing narratives to new demands. Recent stud-
ies reveal that non-traditional approaches in
Russia became necessary for reaching specific
foreign policy aims that otherwise would be dif-
ficult to achieve.?

This report uses the strategic communication
framework to examine Russia’s information pol-
icy in the Western Hemisphere. Global strategic
communication is part of diverse and hetero-
geneous activities by many actors, including
states, transnational corporations, international
organizations, and non-governmental organiza-
tions. This study focuses on strategic commu-
nications by states as “a mode of thought and
practices promising to enhance state capabili-
ties encompassing long-established activities,
including public diplomacy, public relations,
nation branding, and information operations,”
From this perspective, it is important to differ-
entiate strategic communication and soft pow-
er. After Joseph Nye coined the soft power con-
ceptin the late 1980s, it became widely used to
characterize many international developments.
Soft power refers to the capacity of nations to
take advantage of the attractiveness of their
political models and cultural or technological
achievements to influence people living in oth-
er countries. The use of soft power can bring
the desired results to states through attraction
rather than coercion or financial commitment.*

However, in Russia’s case, there are many limits
to exercising soft power. In the first years after
the end of the Soviet Union, Russia attempt-
ed—rather unsuccessfully—to erase the So-
viet legacy and portray itself as a promoter of
democratic values and human rights. Between
2000 and 2020, Putin transformed the political
institutions and built a “sovereign state with
Russian values” From this perspective, the of-
ficial emphasis on the unigueness of Russian
civilization, combined with assertive foreign
palicy, diminished the attractiveness of Russia
radically in terms of soft power compared to

other prominent international actors. Therefore,
Moscow opted to create mechanisms that could
effectively communicate specific values, inter-
ests, and goals abroad to facilitate foreign poli-
cy objectives despite Russia’s soft power limits.
These mechanisms can be studied through the
lens of another concept, namely, “sharp power.”

Introduced by Christopher Walker and Jessica
Ludwig, sharp power describes “authoritarian
influence efforts that seek to pierce, penetrate,
and perforate the political and information en-
vironments of targeted countries”® From the
analytical perspective, the sharp power no-
tion allows for a more accurate assessment of
the forces shaping Russian information flows
abroad. As this report will demonstrate, Russia’s
strategic communication is Moscow's principal
vehicle of sharp power that enables the Putin
government to “cut into the fabric of a society,
stoking and amplifying existing divisions."®

This report is organized as follows. First, there is
a discussion of the institutionalization of Rus-
sian strategic communication, paying particular
attention to the RT TV channel as the essential
instrument of the Russian government's com-
munication strategy. Next, the specific charac-
teristics of Russia’s return to Latin America and
the Caribbean are explained, focusing on the
particular context in which strategic communi-
cation became a vital engagement tool. Third,
the main narratives employed by RT and other
media outlets in the region are identified. Final-
ly, recommendations on mitigating Moscow'’s
efforts are provided.

STRATEGIC COMMUNICATION
IN POST-SOVIET RUSSIA: THE
CASE OF RT AND SPUTNIK

At the initial stage of the institutionalization of
Moscow's strategic communication’ in the ear-
ly 2000s, the desire to use soft power was the
Kremlin's point of departure.® Therefore, the
organization of a state-sponsored TV channel
to broadcast abroad became a priority. In the
beginning, Moscow did not have a clear strate-
gy. Initially, the channel would promote Russia’s
cultural advancements and showcase today’s
Russia. Nevertheless, the emphasis on the at-
tractiveness of Russia’s palitical model and cul-
tural or technological achievements to people




(Sepa Mds? Russia’s Strategic Communication in Latin America and the Caribbean

living in other countries as the only narrative
would not alone suffice as the broad agenda of
international communication, During this period,
Russia was perceived as a weak and troubled
state, not one that would be attractive abroad
in conventional terms of soft power.® Therefore,
the Putin government needed a tool of strategic
communication that would be both capable of
delivering Russia’'s message worldwide and suf-
ficiently flexible to make adjustments following
changes in foreign policy objectives. The orga-
nizational design of RT fully responded to this
goal (see Table 1).

TABLE 1. RT MEDIA MODEL

Purpose To serve as a tool of Russia’s stra-
tegic communication

Main narrative

Changing from projecting Rus-
sia’s soft power (2005-2008) to
criticism of the United States and
Western democracies (post-2008)

Ideology Anti-West

Control Hiring loyalists for key positions,
assigning stories, and offering
monetary incentives to staff

Ownership State

GO ERLTITGENE 3 Supervised by the government

Profits Non-profit driven

Redlines Criticism of the Russian govern-
ment

Self-Censorship High

Source: Adapted from Mona Elswah and Philip N. Howard,
"Anything that Causes Chaos:” The Organizational Behavior
of Russia Today (RT), Journal of Communication, Volume 70,

Issue 5 (October 2020): 641, doi.org/10.1093/joc/jqgaa027.

On June 6, 2005, the news agency RIA Novo-
sti announced the launch of the Russia Today
television channel to “reflect the Russian po-
sition on the main issues of international pol-
itics"1® The 25-year-old journalist Margarita
Simonyan became editor-in-chief and CEO of
the company. Russia Today began broadcasting
in English only. As Moscow's need for strategic
communication broadened, RIA Novosti added
the Arabic language channel Rusiya Al-Yaum in
2007. In 2009, the channel changed its name
to RT.* Two years later, RT launched the Span-
ish language channel RT Actualidad, RT America
for the U.S. audience in 2010, and the RT docu-
mentary channel in 2011,

Accurate data regarding RT's actual global
reach is not available. Some reports suggest
that RT overestimates the share of its partici-
pation in the information market globally.*? Still,
according to the latest reports, RT's audience
could be as many as 800 million viewers world-
wide.*® RT claims to use more than two dozen
satellites and over 300 operators, distributing
information feeds to more than 100 countries.**
RT's workforce has also grown substantially. In
2005, for example, Russia Today employed 300
journalists, including approximately 70 from
outside Russia. By 2010, RT's staff account-
ed for 2,000 employees.*® Two years later, the
channel moved its production to a new high-
tech facility in Moscow, upgraded its broad-
casting to high-definition, and opened new
fully-owned subsidiaries, including news agen-
cy Ruptly,'® RT en Francais (French), and RT
Deutsch (German).””

A review of the institutionalization of Russia’s
strategic communication via media outlets
would be incomplete without mentioning the
Sputnik news agency. It is part of the same
organizational framework as RT. The agency’'s
head office is in Moscow, with regional offices
in Washington, Cairo, Beijing, Montevideo, and
Bishkek. In addition, Sputnik's websites, pod-
casts, and traditional open-air broadcasting
services operate in more than 30 languages,
with over 16 million social media subscribers.*

When it comes to the financial support received
by RT for its operations, reliable data is again
limited. According to publicly available informa-
tion, RIA Novosti invested $30 million in start-
up costs in 2005 and financed several subse-
qguent years of operations at similar numbers.
Since a significant part of RT's operation costs
consists of distributing its feed to audiences
abroad—which extended dramatically—the
budget increased from $80 million in 2007 to at
least $380 million in 2011.%° Moreover, the Putin
government decided to include RT in the list of
Russia's strategic enterprises with guaranteed
funding. Annual support to Russia's strategic
communication via media outlets accounted
for $540 million between 2016 and 2020.%° In
2021, the approved budget for all Russian in-
formation agencies increased to $700 million,?
recognition of the crucial role the channel plays
as a tool of strategic communication.




Another indicator of RT and Sputnik’s activities
in the information space is their geographical
distribution. Here it is necessary to emphasize
that the geographical distribution of RT follow-
ers is unequal. At some point, RT and affiliated
media outlets had been one of the rising for-
eign sources of information for a specific type
of viewer in the United States, United Kingdom,
Germany, and other European countries. Yet,
the RT audience in Western countries is unsta-
ble and likely to decline due to public debates
about the role of these media in the information
space. In other parts of the world, particular-
ly in Latin America, Russian efforts at strategic
communication are more successful for several
reasons. One is the specific features of the me-
dia market in the region, including the relatively
weak presence of foreign news media broad-
casting programs in Spanish made specifically
for the Latin American audience. The other rea-
sons are the poorly satisfied demands of var-
ious strata of society for coverage of interna-
tional topics and the growing use of the internet
and social media platforms as news sources.?

From the above perspective, one of the factors
that facilitated the growth of the RT audience is
the pioneering use of YouTube and social media
networks. In 2013, for instance, RT made head-
lines becoming the first TV channel to reach one
billion views on YouTube.?® By 2020, RT claimed
another record by reaching 10 billion views on
YouTube.”* As of 2021, RT in English had over
four million subscribers, while RT in Spanish had
more than five million subscribers, and RT in Ar-
abic had almost six million?® (see Figure 1).

Figure 1. RT on YouTube (millions of subscribers)

RT Media in Spanish combined I 7.077
RT Arabic I 582
RT Spanish I 5.04
RT English G 434
Ruptly I 1.94
RT Documentary [N 1.1
RT Russian NN 12
Ahi les va (Spanish) [EEEEE 0.865

RT French NN 0.861

RT Documentales (Spanish) M 0.642
RTGerman [ 0.584

RTen Vivo (in Spanish) M 0.53

0 1 2 3 4 5 6 7 8

Note: As of August 2021,
Source: Created by author with data from YouTube, July 2021,

Despite the diversity of programs and different
approaches to distinct regions of the world, a
close examination of the content produced by
RT, Sputnik, and affiliated agencies reveals sev-
eral standard features. First, RT is an “opportu-
nistic channel” Russian media constantly in-
clude palitically unrelated news and reports like
sensationalized bulletins in its feed. This strat-
egy aims to recruit new followers who otherwise
would not be interested in getting information
from RT or Sputnik.?® It also provides Russia with
the potential to use a CNN-like effect under-
stood as real-time communication to provoke
the desired response from foreign audiences.

Second, the main political narratives employed
by Russian media for foreign audiences support
the official position of the Russian government.
It is not to say that RT and Sputnik focus exclu-
sively on Russia’'s foreign policy agenda. Yet, it
is a clear priority of its information coverage.?’
For instance, as Sean Steiner and Sarah Oates
have shown, RT in Spanish responds almost
immediately to the government’s official state-
ments and announcements by including corre-
sponding narratives in its information feeds.?®

Third, Russian strategic communication via
mass media is tailor-made for specific regions.
It is different from Soviet propaganda, which
used communist ideology as a universal base
to showcase the Soviet political system and
spread communist ideas worldwide. For exam-
ple, RT and Sputnik programs destined for West-
ern Europe emphasize conservative “traditional
values,” which are attractive to ultraconserva-
tive and nationalist sectors of European societ-
ies. The anchors of programs for European au-
diences choose to invite experts and analysts
considered reliable by a conservative audience.
As a result, there are limits to the further growth
of RT's influence in this region.

In other parts of the world, RT’s “information
menu” varies. It is designed to take advantage
of opportunities unigue to each region. In Latin
America, many of RT's politically sensitive pro-
grams align with narratives promoted by polit-
ical forces to the left of the political spectrum.
The other programs, however, may appeal to
a broader audience. For instance, some of the
Documentales de RT channel reports have mil-
lions of views and target heterogeneous audi-
ences. These include sports and programs ded-




(Sepa Mds? Russia’s Strategic Communication in Latin America and the Caribbean

icated to high-tech products often anchored by
celebrities associated with political forces other
than the Latin American left.?® In these reports,
RT presenters align their views with centrist and
even right-wing political ideologies.®® With Latin
American societies becoming ideologically more
polarized,®* RT's potential looks promising for
Moscow. By using its media outlets, Russia can
reach out to various segments of the population
and skillfully apply sharp power by questioning
established facts related to sensitive topics for
different viewers.®? This is the true meaning of
RT's slogan “sepa mas” ("know more”).

Finally, Russian media dedicate a substantial
part of its programs to dispute the U.S. palitical
system and Washington’s global and regional
policies. As tensions in U.S.-Russian relations
increased, Putin’'s government came to appre-
ciate the opportunities of using RT and Sputnik
as a strategic communication tool even more.
Russia's strategic communication via RT and
Sputnik vis-a-vis the United States is twofold.
First, it casts doubt on the viewpoint of the
United States and its allies on critical interna-
tional topics while offering alternative explana-
tions of key global events to a foreign audience.
In addition, the media controlled by the Russian
government attacks the values of liberal de-
mocracy and portrays authoritarian regimes as
more suitable for solving the problems of con-
temporary societies. In many cases, RT's infor-
mation flow is no less than deliberate disinfor-
mation intended to mislead its viewers.®* While
this facet of Russia’s strategic communication
can be identified in all world regions, it is in Lat-
in America where the anti-U.S. narrative dom-
inates. As discussed in more detail below, the
logic of symbolic reciprocity is the main driving
force of Russian engagement.

RUSSIAN ENGAGEMENT WITH
LATIN AMERICA AND THE

CARIBBEAN

Today, Russia is back in Latin America and the
Caribbean, and its visibility in the region has
never been as strong. Moscow maintains diplo-
matic relations with all Latin American and Ca-
ribbean nations, Russian passport holders can
travel freely in the region, and Russian govern-

ment officials are frequent visitors. In addition,
the Kremlin became a key protagonist of import-
ant developments in Venezuela, Nicaragua, and
Cuba.®* There are several reasons behind Rus-
sia’s decision to return to the Western Hemi-
sphere. The notion of reciprocity is the foremost
factor. Although it is easy to trace the genesis
of this idea back to the Soviet Union, today, it
is primarily symbolic reciprocity. The fact is, a
majority of the elites that govern Russia today
continue to view the entire Western Hemisphere
as Washington's priority area of political, eco-
nomic, and social concern,

Similarly, the top officials of Russia’'s govern-
ment consider the territory of the former Soviet
Union, a “near abroad,” as the most important
geographical area for Moscow outside Russia’s
borders.®® Russian leadership is convinced that
Moscow has the right to have special interests
in this “near abroad” because of historical, cul-
tural, and economic ties. Hence, post-Soviet
Russian leaders insist that all governments out-
side the region must consider Russia’s special
interests before advancing their relations with
the countries of the former Soviet Union.

Furthermore, most Russian elites believe the
United States constantly ignores the Kremlin's
interests in the former Soviet territories and,
consequently, Russia must maintain its pres-
ence in Latin America, a U.S. "near abroad,” as
a reciprocal action. Also, there is a consensus
in Moscow that the presence of Russia in the
Western Hemisphere constitutes a factor that
could help the Kremlin negotiate with Washing-
ton regarding the U.S. presence in the neigh-
boring territories of Russia and other regions of
Moscow's concern. Therefare, in its 2013 for-
eign doctrine, the Kremlin assigned “strategic”
importance to its relations with Latin America.
In other words, for Putin’'s Russia, one of the
critical values of Latin America and the Carib-
bean is its geographical proximity to the United
States.

Symbolic reciprocity has multiple manifestations
in the realm of Russian foreign policy. First, it is
an opportunity for Putin’s government to show
that Russia can respond reciprocally to what is
perceived by the Russian elites as destructive
actions by the U.S. government in Moscow's
“near abroad.” For example, during the crises in
Georgia in 2008 and Ukraine in 2014, the Rus-
sian government expressed its concerns re-




garding the U.S. naval presence in the Black Sea
and the support offered by Washington to an-
ti-Russian forces in Georgia and Ukraine.®® Back
then, Moscow sent its strategic bombers and
naval ships to the Western Hemisphere right af-
ter the five-day war between Russia and Geor-
gia in 2008. Moreover, the signs of increased
military cooperation with Nicaragua, Venezue-
la, and Cuba coincided with the deterioration
of the situation in Ukraine and the annexation
of Crimea in 2014, The active participation of
Moscow in Venezuela's latest crisis is yet an-
other manifestation of the symbolic reciprocity
approach in Latin America.’” Since Russia has
limited conventional resources, it, therefore, re-
sorts more frequently to asymmetrical methods
than traditional engagement tools.

Furthermore, the notion of symbolic reciprocity
extends beyond the practical capacity to dis-
patch strategic bombers and naval ships to the
U.S's "backyard.” In Russia today, Latin Ameri-
ca and the Caribbean occupy a unique place in
the government-controlled media’s information
effort, The period in Russian-Latin American re-
lations that followed the arrival of Putin to the
height of political power in Moscow saw regular
visits by Russian senior officials to Latin Amer-
ica and the Caribbean and vice versa. These
official contacts received extensive coverage
from Russian mass media in Latin America. In
this context, the narrative delivered through RT
and other news agencies emphasized the new
role of Russia as a global player. In addition,
they stressed that the United States resisted
the process of Russia regaining its due place
in the international arena and opposed building
a new multipolar order with the participation of
Latin American partners.

The message conveyed via RT and Sputnik to
Latin America highlights Russia's regained pow-
er in the international arena and the Kremlin's
“constructive role” in the region. Taking advan-
tage of the initial success of acquiring a loy-
al audience for its media outlets, Moscow now
wants to use them as primary tools of strate-
gic communication in the Western Hemisphere,
seeking to misinform viewers regarding the pol-
icies of the United States, its allies, and demo-
cratic governments in the region.

RUSSIAN STRATEGIC
COMMUNICATION IN LATIN
AMERICA

As analyzed previously, the prospective for fur-
ther growth of Russian media in Western coun-
tries is uncertain. However, in Latin America,
Russia relies on RT in Spanish and the Sputnik
news networks to a significantly greater degree
than in many other regions.® There are several
reasons why Russian foreign-language broad-
casting targets viewers in regions like Latin
America:

e Russia's government is aware it is difficult
to compete with established media in the
United States and Western Europe to at-
tract new audiences by offering an alter-
native vision of international and domestic
events, For this reason, although RT start-
ed by broadcasting in English to view-
ers in English-speaking Western coun-
tries, it later turned most of its attention
to developing regions like Latin America.

e Despite the significant presence of West-
ern media in English in Latin America, for-
eign news providers in Spanish were limit-
ed until recently. At the same time, people
in the region had requested more diverse
coverage of political and international
topics compared to the mainstream local
media.®*® Hence, from the Russian per-
spective, media markets in Latin America
would respond favorably to new interna-
tional broadcasters in Spanish if the new
outlets would provide a different perspec-
tive on critical subjects of public interest.*?

e Russia often faces difficulties allocating
tangible resources to implement its poli-
cy agenda using traditional instruments of
power like trade and investment in Latin
America.** Therefore, this explains Mos-
cow's attempts to sustain and expand its
influence by using a sharp power toolkit
with information as one of the principal
components considered cost-effective by
the Russian government to achieve its for-
eign policy goals, namely, diminishing the
relative power of the United States and dis-
crediting democracy as a political system.




(Sepa Mds? Russia’s Strategic Communication in Latin America and the Caribbean

Looking back at the history of Russia’s post-Cold
War presence in the Latin American informa-
tion space, the RT channel began continuous-
ly offering extensive coverage of international
events and comprehensive coverage of regional
and local Latin America and Caribbean devel-
opments in 2009. Ten years later, the channel
is readily available everywhere in the region. In
some cases, RT in Spanish is made available as
part of public TV broadcasting systems (Argen-
tina,*?> Venezuela, and Cuba) or as part of the
state satellite system in Bolivia. In other coun-
tries, such as Colombia, in addition to Claro—the
principal cable provider in the country—hun-
dreds of small local cable networks retransmit
RT programming (Figure 2).“* RT pays cable op-
erators to carry its signal on allied networks and
therefore makes it difficult to end collaboration
with Moscow—in many cases, Russian funding
helps smaller operators survive in the market.*

RT also has agreements to broadcast programs
on local channels; viewers often are unaware
the information they receive comes from Russia
(Figure 3). This approach allows RT to extend the
reach of Russia’s strategic communication to
potentially millions of additional viewers in Latin
America. At the same time, RT is freely available
24 hours per day and online, As of August 2021,
RT in Spanish on Facebook (www.facebook.
com/ActualidadRT/ ) had more than 18 million
followers. The RT in Spanish YouTube channel
has over five million subscribers, and RT Play in
Spanish on Facebook has more than six million
followers. Finally, more than 3.5 million people
follow RT in Spanish’s Twitter account twitter.
com/actualidadrt (Figure 4).%°

Figure 2. RT in Spanish Latin America and the Caribbean
Distribution Network (number of local public and cable TV
providers offering RT as a separate channel)

Colombia

peru
Venezuela
Argentina

Mexico

Paraguay

Ecuador

Guatemala
Dominican Republic
Chile

Uruguay

£l Salvador

Bolivia

Costa Rica
Nicaragua

Panama

Honduras

Cuba

o

50 100

-
@
3

200 250 300 350 400

Note: As of August 2021,
Source: Created by the author with data from RT.com, actual-
idad.rt.com/acerca/cobertura/.

Figure 3. RT's use of other TV networks in Latin America
(number of allied networks)

Colombia

Peru
Venezuela
Argentina
Mexico
Paraguay
Ecuador
Guatemala
Dominican Republic
Chile

Uruguay

€l Salvador
Bolivia

Costa Rica
Nicaragua

Panama

Honduras

Cuba

o
I
3
3
3
]
3

200 250 300 350 400

Figure 4. Russian Media in Spanish on YouTube, Facebook
Instagram, and Twitter (number of followers, in millions)
RT en Espaiiol on Facebook [
RT Play Espafiol on Facebook [N
RT en Espaiiol on YouTube [N
RT Espafiol Twitter |
RT Actualidad on Instragram
Ahi les va on YouTube
RT Documentaries in Spanish on YouTube
Sputnik Mundo Facebook

RT en Vivo on YouTube

Inna Afinogenova Twitter
Sputnik Mundo in YouTube

Sputnik Mundo on Instagram

Note: As of August 2021,
Source: Created by the author with data from YouTube,
Facebook, and Instagram.

10



Concerning the geographic scope and audi-
ence reach, by the beginning of the 2020s, the
Russian advance in the Latin American infor-
mation space was unparalleled compared to
other world regions. It allowed Moscow to de-
sign and test various strategic communication
strategies. Today, the most important Russian
media outlets operating in Latin America are RT
in Spanish (a TV and YouTube channel), Sput-
nik Mundo radio and news network, and the
Russia Beyond website. RT, in particular, has
become a true success story. For instance, in
one month—September 2020—according to
SimilarWebdata, RT's Spanish-language web-
site had more than 24 million visitors. ¢ An-
other example of RT’'s approach is the Ahi les va
YouTube channel and webpage*” (www.ahilesva.
info/) with only one anchor and presenter, Inna
Afinogenova.”® Since its October 2019 launch,
the channel is rapidly gaining popularity in the
region, not least because Afinogenova directly
engages local news celebrities in public debates
on sensitive topics.*® In the context of Russia’s
strategic communication, the most popular vid-
eos published on Afinogenova's channel are the
ones dedicated to regional political processes,
including the 2021 elections in Ecuador (three
million viewers) and the 2020 elections in Boliv-
ia (2.3 million viewers).5°

A detailed examination of RT programming des-
tined for the Latin American audience reveals
most content is, indeed, strategic communica-
tions designed to challenge the United States
and its allies on politically sensitive issues for
Latin Americans. The RT presenters and their
guests provide alternative explanations to those
projected by domestic and international “main-
stream media"” regarding migration, U.S.-Latin
American bilateral relations, interactions with
European Union countries, and other topics. At
the same time, they portray Russia and regimes
friendly to Moscow as a solid alternative to the
liberal democratic model, a scenario in which
political arrangements may offer better and
more effective solutions to the problems expe-
rienced by Latin American democracies.

Although Russian media in Latin America start-
ed by offering programs originally produced
for English-speaking audiences and translated
into Spanish, today, a significant part of the re-
gion's Russian TV broadcast and newsfeeds are
designed specifically for Latin American view-
ers and readers, demonstrating a surprising

knowledge of the regional context. More than
30 mostly native Spanish-speaking journalists
wark for the channel5 Russian media offers
professional quality programs targeting all age
groups.

From the perspective of symbolic reciprocity,
the purpose of Russian strategic communica-
tion by mass media outlets in Latin America is
to polarize opinions, which may raise public un-
certainty in the actions and policies of the Unit-
ed States and democratic governments in the
region. RT in Spanish and Sputnik Mundo use
an "adapted persuasion” approach, in which the
messages address specific audiences and can
have a more significant impact on viewers. RT's
programming in Latin America consists of re-
ports, interviews, and investigative journalism,
many of which directly discredit U.S. domestic
and foreign policies. According to a recent study
by the Digital Forensic Research Laboratory
(DFRLab), between January 2019 and July 2020,
three leading sub-headlines on the RT website
actualidad.rt.com included “EE.UU.) (Spanish
abbreviation for "United States”), presidente,
and "Washington." In addition, the same study
exposed that the news links shared by RT in
Spanish on Facebook (RT en Esparfiol) regularly
focused on U.S.-related topics.®? The anti-U.S.
approach is also seen in RT's continuous cov-
erage of almost all Latin American-focused top-
ics, including migration, liberal democracy, and
economic and social issues (see Table 2).

1



(Sepa Mds? Russia’s Strategic Communication in Latin America and the Caribbean

TABLE 2. SAMPLE PROGRAMS AND NARRATIVES OF RT IN SPANISH

Program name

The RT-defined emphasis of the

program

Program sample

Description of sample episode as published
on YouTube

Detras de la
noticia

“What is left behind the news?

In this RT program, the lawyer and
writer Eva Golinger opens a space to
debate and investigate the most im-
portant events in Latin America and
the United States. We invite you to
immerse yourself in a territory full of
controversial events examined from
a wide variety of opinions.”

Castas de gente
en EE.UU. (June
17, 2021) youtu.
be/An870Y8ql7c

The ultra-rich in the United States have evaded
paying most of their personal taxes for years,
hiding the vastness of their wealth to avoid the
rules of the financial system. Cheating or na-
ivety? The message of Biden's vice president,
Kamala Harris, contradicts the words of the U.S.
president during his election campaign.

RT Reporta

"Explosive statements, impercep-
tible gestures, subtle details. Ev-
erything that our correspondents
experience, first-hand, in their
day-to-day work, now comes to you
through ‘RT reports’. A program that
allows us to know, through the per-
sonal and incisive gaze of journalists
who make RT, what happens in front
of and behind the cameras in every
part of the world where the events
that become news take place.”

Estados Unidos,
la lucha por el
agua (October 25,
2019)

youtu.be/oRY-
3HfFYW3g

Not having drinking water could seem like a
problem in the poorest places on the planet, a
totally alien and distant reality for many people.
However, in the world's leading economy, the
United States, thousands of families lack safe
water for their consumption. What is it like to
live without the most basic good for human life?

Conversando
con Correa

Interview series with prominent po-
litical figures and intellectuals con-
ducted by the former president of
Ecuador Rafael Correa.

Interview with
Evo Morales
(November 21,
2019)

youtu.be/p0vJi8d-
nud0

In this edition of ‘Conversing with Correa’, the
former president of Ecuador talks with the for-
mer president of Bolivia, Evo Morales, about the
events that are shaking the Andean country in
the middle of a coup and about the causes that
have led to this tragic scene. “The right mount-
ed its campaign from the USA. Traditional cam-
paigns are no longer as important as networks.”

El Zoom

“What do the photos of the current
international scene intend to show
us?” Support Russia’s official stand
on international topics.

Estados Unidos:
;Sistema en co-
lapso? January
15, 2021) youtu.
be/L6_KpGkFAs4

‘El Zoom' returns in 2021 analyzing the serious
situation in the US after the presidential elec-
tions and the successive political and social
confrontations. Javier Rodriguez Carrasco re-
veals the keys to this crisis and the reasons for
a chaos in which electoral fraud, impeachment
processes and cross accusations are mixed in
an explosive cocktail.

Source: RT en Espariol YouTube

The existence of diverse audiences spread
throughout Latin America allows Russian media
outlets to communicate information regarding
the latest developments in line with the prior-
ities of Moscow's regional foreign policy agen-
da. In recent years, two items have been on top
of that agenda: the crisis in Venezuela and the
COVID-19 pandemic.

12



RT's Coverage of Venezuela

For RT and Sputnik Mundo, the crisis in Vene-
zuela is one of the priorities of media coverage
in Latin America. According to Sean Stainer and
Sarah Oates, there are several key messages
in Russia’s strategic communication regarding
Venezuela: "The United States wants Venezu-
ela's oil,” “The United States will create provo-
cations,” and “The United States is hypocritical

and caused the crisis."®3 However, the most im-
portant narrative fits perfectly with the logic of
symbolic reciprocity: “The United States wants
regime change."** Russian media interprets the
opposition struggle as Washington's attempt to
change the unfriendly regime in Caracas, iden-
tical to the “color revolutions” in Russia's near
abroad. According to Russian government-con-
trolled media, these efforts bring about the
deterioration of living standards, the suffering
of ordinary people, and widespread violence.
RT also links the Venezuelan crisis with “tradi-
tional imperialism and colonialism of the United
States” and calls U.S. support of the opposition
the “imperial games.”

As part of Russia's strategic communication
agenda, RT is mobilized to provide information
backing Nicolas Maduro's regime while justi-
fying Moscow'’s aid to Caracas as a necessary
move to protect the world “against malign U.S.
intentions.” Between January 2019 and June
2021, several main storylines can be identified
(see Figure 5).

Figure 5. Story Lines of RT Actualidad: Crisis in Venezuela

100

50

0
Number of reports

 Anti-Juan Guaidé ® Russia's support to Nicolas Maduro ® U.S. sanctions ® Approval of Maduro policy

Source: Headlines, RT Actualidad, January 2020 - June 2021,
actualidad.rt.com/ %

First, RT aimed to discredit Juan Guaidé and
cast doubts on his legitimacy and capacity to
govern. The Russian media outlet also empha-
sized that Venezuela's interim president “was
kept afloat by the unrestricted support of the
United States, which became the main archi-
tect of the pressure against the South American
country and tried, unsuccessfully, to force the
departure of Maduro.”s® Overall, RT aired more
than 300 reports in which the name of Juan
Guaidd appeared in the headlines of its news-
feed.

Another storyline is dedicated to the impact of
U.S. sanctions. RT pretended to convince its
viewers that the main reason behind Venezu-
ela's catastrophic situation was not the disas-
trous economic policy of the Chavista govern-
ment but, rather, U.S. sanctions. In this context,
RT dedicated numerous reports to praising the
efforts of Maduro's government to govern the
country with timely assistance offered by Mos-
cow,

RT's Coverage of the COVID-19 Pandemic

The emergence of the COVID-19 pandemic
was beneficial for Russian strategic communi-
cation, Starting in March 2020, Russian media
outlets began disseminating a particular type
of COVID-19 narrative that took advantage of
uncertainty and confusion in Latin America re-
garding the new virus. At the beginning of the
pandemic, the reports aired by RT and other af-
filiated media outlets focused on Russia’'s effort
to provide relief to the population and effec-
tively manage the risks associated with COVID-
1957 RT aired many reports covering Russian
government donations of pharmaceuticals
and high-tech medical equipment. In practical
terms, the offerings were small. Yet, the Mos-
cow-controlled media provided comprehensive
coverage of the effect Russia’s delivery of do-
nations had on friendly Latin American nations.

The COVID-related strategic communication
originating in Russia and destined for Latin
American changed following the announcement
of the “Sputnik-V" vaccine and the beginning of
the “COVID vaccine race.” First, the news of reg-
istering the Sputnik-V vaccine was interpreted
as evidence of Russia being one of the most
technologically advanced nations,%® which is
“often denied this status in the region because
of bad publicity originated in the Western mass

13



(Sepa Mds? Russia’s Strategic Communication in Latin America and the Caribbean

media.” In addition, RT and Sputnik Mundo al-
leged that pro-U.S. Latin American governments
were unwilling to acquire the Russian vaccine—
not because it does not comply with all the
necessary protocols and tests, but because of
their political ties with Washington. This type
of strategy has already created several notice-
able tensions in the Latin American information
space.®® Recently, Russia signed agreements to
start producing the Sputnik vaccine in Argen-
tina and negotiating the delivery of Russian
vaccines to other Latin American countries.
Therefore, there is little doubt that Moscow will
continue to exploit politically sensitive topics
such as the COVID-19 vaccine (Figure 6).

Figure 6. Story Lines of RT Actualidad: COVID-19

Number of reports

WRussia's relief efforts W SputnikV M Russia's help to Latin America

Source: Headlines RT Actualidad, March 2020 - June 2021,
actualidad.rt.com/.%®

When reviewing the activity of Russia’'s media
outlets in the region, it is essential to examine
Sputnik Mundo, another critical instrument of
Russia’s strategic communication toolkit.®* Be-
tween January 2020 and June 2021, this news
agency complemented RT's coverage of the
Venezuelan crisis and the COVID-19 pandem-
ic in Latin America. The head of Sputnik Mundo
emphasized in an interview that it does not fol-
low the same information strategy as RT.%? Yet,
Sputnik Mundo's ultimate objectives fit Russia’s
strategic communication perfectly (Figure 7).

Figure 7. Main Story Lines of Sputink Mundo

400
“ -
0

Number of reports
mAnti-Juan Guiadé W SputnikV  ® Appoval of Maduro's regime

Source: mundo.sputniknews.com/, Note: Main story line
from June 2020 to July 2021.,%°

CONCLUSION

By 2021, RT and other Russian govern-
ment-sponsored media became a familiar
source of information for many Latin Ameri-
cans. Moscow managed to bring back to Latin
Americans the possibility of being exposed to
an alternative view to the one promoted by the
United States and democratic governments in
the region for the first time since the dissolu-
tion of the Soviet propaganda machine. At the
same time, while RT and Sputnik Mundo are un-
doubtedly attractive to anti-U.S. segments of
Latin American society, the Russian media suc-
ceeded in recruiting other types of followers by
offering diverse programming that targets het-
erogeneous audiences. Although some scholars
argue that RT's immediate impact on its foreign
audience is "exposure, not endorsement,”® oth-
er studies show that today, RT information cov-
erage is an aggressive purposeful intervention
in international media space that goes beyond a
simple dissemination of Moscow’s overarching
narratives.%®

There are several reasons why the potential
of Russia's strategic communication in Latin
America via its media outlets should not be un-
derestimated. First, RT in Spanish and Sputnik
Mundo have established a strong presence in
the Latin American information space, including
TV broadcasting, radio, social media networks,
and digital platforms with millions of followers.
Second, RT and Sputnik Mundo have guaranteed
funding and, as such, can expand their reach
by contracting new operators and offering their
programs and newsfeeds via other TV channels
and news agencies. RT pays local operators to
carry its TV signal and thus makes it difficult for

14



them to stop collaborating with Moscow. Third,
RT and Sputnik Mundo use a “tailor-made” ap-
proach to targeting diverse segments of Latin
American societies and can quickly adapt their
storylines following the changing priorities of
Russia’s foreign policy toward the region.

One of the factors behind RT's success in Latin
America is a lack of understanding of the na-
ture of Moscow's interest in the region’s infor-
mation space. Many Latin Americans perceive
the growing incidence of Russia’'s media in the
region as something “normal,” a part of the ex-
ercise of freedom of expression and diversity of
opinions. In reality, however, it is part of a for-
eign policy strategy designed to achieve specif-
ic objectives by the Putin government. Russia
thrives in communicating desired explanations
for important developments with comfortable
ease and makes it difficult for democratic gov-
ernments to repair the damage.

The sharing of democratic values among the
countries of the Western Hemisphere is the
key to security in the region.®® The prevalence
of like-minded demaocracies is what makes the
political geography of the Western Hemisphere
unique. Since Russia is not a democracy, RT and
Sputnik Mundo often refer to democracy as a
political regime with many weaknesses. In this
context, one of the long-term goals of Russia in
Latin America is to carry out continuous strate-
gic communication via government-controlled
outlets, which undermines the idea of demo-
cratic order.

Contrary to the United States and Western Eu-
rope,®” the advance of Russia’s strategic com-
munication in Latin America meets almost no
opposition. There have been only a few public
debates on RT and Sputnik in the regional infor-
mation space. Besides, there have been no spe-
cific surveystolearn RT's impact on Latin Ameri-
can public opinion. Still, the limited data, already
available, shows that RT and Sputnik Mundo
passed beyond the point of simply exposing
their audiences to Russia’s strategic communi-
cation to begin engaging Latin Americans in dis-
cussing and disseminating narratives promoted
by Moscow.®® Therefore, it is necessary to con-
tinue raising the awareness of decision-mak-
ers and the Latin American public regarding
the nature of Russia’s government-controlled
mass media.®® At the same time, it is vital to
challenge Russia’s strategic communication by

escalating government-led efforts. While the
United States promotes its political culture by
supporting democratic movements and local
mass media in Latin America, U.S. media con-
sists of predominantly commercial outlets. The
mainstream media in English is the first choice
of highly educated Latin Americans, a minority
in the region. CNN en Espafiol (2.5 million sub-
scribers on YouTube, many based in the Unit-
ed States), CNN Chile (0.5 million subscribers),
CNN Radio Argentina, and several others have
established impressive audiences. Still, their
further growth depends on market factors. At
present, U.S. government-sponsored informa-
tion outlets have limited reach in the region. For
instance, Voice of America in Spanish has only
160,000 subscribers on YouTube compared to
the millions of followers of RT and Sputnik. From
this perspective, Russia’s strategic communica-
tions have a broader reach to those segments
of Latin American societies that—in the context
of growing economic and social difficulties in
the region—might be willing to endorse views
originating in Moscow.

As Dmitriy Trenin and Andrei Lipsky argue,’® the
current confrontation of Russia with the West is
not a new cold war. Nevertheless, many Russian
decision-makers consider that Russia is at war.
Not a “hot war,” but a new kind of confrontation.
Even though the nature of the ongoing standoff
is different from the historical Cold War, it can
be characterized by a similar level of tensions
with the United States and its allies. More-
over, elites in Moscow are convinced there is
little hope the tensions will melt anytime soon.
In this context, Russia will attempt to sustain
and extend its strategic communication in Latin
America via RT in Spanish, Sputnik Mundo, and
other media outlets as a cost-effective tool of
its foreign policy toward the region.”*

Finally, RT and Sputnik are not the only strate-
gic communication tools used in Latin America,
although they are the primary ones. In recent
years Moscow has increased its public diploma-
cy efforts to communicate Russia's grand nar-
ratives by opening Russian language institutes,
recruiting students to study in Russia, and in-
volving the Russian diaspora in regional public
events. These emerging developments will ben-
efit RT and Sputnik Mundo by providing news
events to include in its information coverage.

15



(Sepa Mds? Russia’s Strategic Communication in Latin America and the Caribbean

END NOTES

1. Kofman and Rojansky dispute the universality of applying “hybrid” warfare to Russian activities
abroad. See Michael Kofman and Matthew Rojansky, A Closer Look at Russia’s “Hybrid War” (Wash-
ington, D.C.: Wilson Center, 2015). At the same time, Russian decision-makers regularly use the term.
For them, a hybrid conflict “involves economic and political pressure to circumvent UN decisions and
international law; the organization of mass protests; threats of military invasion; attempts to get rid
of the top political leadership and aggressive propaganda.” See “Patrushev claims hybrid impact on
Venezuela from abroad,” RIA Novosti, April 24, 2019; ria.ru/20190424/1552991931.html.

2. See, for example, Gregory Simons, “"Russian Public Diplomacy in the 21st Century: Structure, Means
and Message,” Public Relations Review Vol. 40, No. 3 (2014): 440-449; Natalia Tsvetkova, In Russia
and the World: Understanding International Relations (Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2017); and
Natalia Tsvetkova, “Russian Digital Diplomacy: A Rising Cyber Soft Power?,” in eds. Gregory Simons and
Ann Velikaya, Russia’s Public Diplomacy: Evolution and Practice (London: Palgrave Macmillan, 2019),
103-118.

3. Nicolas Michelsen and Thomas Colley, “The Field of Strategic Communications Professionals: A New
Research Agenda for International Security,” European Journal of International Security, Vol 4, No.1
(2019): 62, doi.org/10.1017/eis.2018.9.

4, Joseph Nye, “Public Diplomacy and Soft Power,” The ANNALS of the American Academy of Political
and Social Science 616, No. 1 (2008): 94-109, doi.org/10.1177/0002716207311699.

5. Christopher Walker and Jessica Ludwig, “Sharp Power: Rising Authoritarian Influence” (Wash-
ington, D.C.: National Endowment for Democracy, 2017), 9 and 13, www.ned.org/wp-content/up-
loads/2017/12/Introduction-Sharp-Power-Rising-Authoritarian-Influence.pdf.

6. Christopher Walker and Jessica Ludwig, “The Meaning of Sharp Power: How Authoritarian States
Project Influence,” Foreign Affairs, November 16, 2017, www.foreignaffairs.com/articles/chi-
na/2017-11-16/meaning-sharp-power.

7. Russia’s strategic communication combines many types of activities: public diplomacy, nation
branding, and information operations. The diversity and evolution of Russia’s contemporary approach-
es are examined by Natalia Tsvetkova and Dmitry Rushchin, “Russia’s Public Diplomacy: From Soft
Power to Strategic Communication,” Journal of Political Marketing, Vol 20, No.1 (2021): 50-59, doi.org/1
0.1080/15377857.2020.1869845,

8. Julia loffe, "What is Russia Today?," Columbia Journalism Review, September-October 2020, archives.
cjr.org/feature/what_is_russia_today.php.

9. As Rutland and Kazantsev emphasize, Moscow not only came late to the game, but also has to deal
with a negative informative context regarding its image. See Peter Rutland and Andrei Kazantsev, “The
limits of Russia’s ‘soft power’” Journal of Political Power, Vol 9, No. 3 (2016): 395-413, doi.org/10.1080
/2158379X.2016.1232287.

10. "A propaganda TV channel for foreigners created in Russia,” Lenta.ru, June 7, 2005, lenta.ru/
news/2005/06/07/channel/. In addition to RT, there is another agency with a similar name, Rossiya
Segodnya (Russia Today). While it claims it is independent of RT, there is a close connection between
the two. See Stephen Ennis, “Putin’s RIA Novosti revamp prompts propaganda fears,” BBC.com, De-
cember 9, 2013, www.bbc.com/news/world-europe-25309139.

16



11. According to Mona Elswah and Philip Howard, Russia Today rebranded and changed its name to
RT, hoping its audience would overlook its Russian origins. See Mona Elswah and Philip N. Howard,
“Anything that Causes Chaos": The Organizational Behavior of Russia Today (RT), Journal of Communi-
cation, Volume 70, Issue 5 (2020): 623-645, doi.org/10.1093/joc/jgaa027.

12. loffe, “What is Russia Today?".

13. Novye Izvestiya. “The government will spend 211 billion rubles on Russia Today,” Yandex.News,
March 4, 2021, newizv.ru/news/society/04-03-2021/pravitelstvo-potratit-211-mlrd-rubley-na-povy-
shenie-reytinga-rt.

14, "About RT: Distribution,” RT.com, accessed August 23, 2021, www.rt.com/about-us/distribution/.

15. Julian Evans, “Spinning Russia,” Foreign Policy, December 1, 2005, foreignpolicy.com/2005/12/01/
spinning-russia/; and “About Us,” RT.com, accessed August 23, 2021, www.rt.com/about-us/.

16. The Ruptly webpage, www.ruptly.tv/en, is in four languages with two million subscribers to You-
Tube.

17. RT also has a website in Russian, with almost two million subscribers, www.rt.com/about-us/, ac-
cessed August 23, 2021, www.youtube.com/user/rtrussian.

18. “About us,” Sputniknews.com, www.rt.com/about-us/, accessed August 23, 2021, sputniknews.
com/docs/about/index.html.

19. Alpert Lukas, Kremlin Speak: Inside Putin’s Propaganda Factory (Brooklyn, NY: Tatra Press, 2014).

20. "Kremlin Boosts Budget for TV Channel RT,” The Moscow Times, December 1, 2016, www.themos-
cowtimes.com/2016/12/01/rt-channel-gets-additional-12-bIn-rubles-a56375.

21. Novye lzvestiya, “The government will spend 211 billion rubles on Russia Today,” Yandex.News,
March 4, 2021, newizv.ru/news/society/04-03-2021/pravitelstvo-potratit-211-mlrd-rubley-na-povy-
shenie-reytinga-rt.

22. For contemporary internationalization trends of Latin American media space, see Juan Pifign, “A
multilayered transnational broadcasting television industry: The case of Latin America,” International
Communication Gazette, 76 No. 3 (2014): 211-236, doi.org/10.1177/1748048513516906.

23, "RT Becomes First TV News Channel to Hit 1 Billion Views on YouTube,” Rt.com, June 3, 2013, www,
rt.com/news/rt-youtube-billion-views-033/

24, "RT—The First TV News Network in the World to hit 10 BLN Views on YouTube,” Rt.com, January 29,
2020, www.rt.,com/about-us/press-releases/rt-youtube-10-billion-views/.

25, In addition, the RT Twitter account in English has 2.9 million followers.

26. All Latin American journalists interviewed by the author understood this particular strategy of

RT information coverage as the feature that differentiates it from other foreign media like BBC, CNN,
DW, and others. Many of the videos published on YouTube were not politically sensitive but helped RT
reach diverse audiences.

27.In an interview with the author, a former RT in Spanish employee explained he had been receiving
detailed instructions regarding coverage of the most important topics, was aware of the general edito-
rial line, and had to ensure his reports fit the broader editorial policy.

17



(Sepa Mds? Russia’s Strategic Communication in Latin America and the Caribbean

28. Sean Steiner and Sarah Oates, Reading the RT Leaves: Foreign Policy Lessons from Russia Interna-
tional Media Coverage of Venezuela (Washington, D.C.: Wilson Center, 2019), 4, www.wilsoncenter.org/
publication/kennan-cable-no-43-reading-the-rt-leaves-foreign-policy-lessons-russian-international.

29. For example, during the 2018 World Cup in Russia, RT hired Carlos Valderrama, one of South
America’s most recognizable soccer players. Regarding Colombian politics, Valderrama supported the
right-centrist U party of then-Colombian President Juan Manuel Santos.

30. See, for example, ‘Popeye’: “Si Pablo Escobar me hubiera dicho que matara a mi padre, o mato,”
Documental de RT, April 16, 2017, www.youtube.com/watch?v=EArXLKhKpCg&ab_channel=RTenk-
spa%C3%B1lol, which has 5.5 million views; and “El pueblo del Mariscal: 10 dias en Corea del Norte,”
Documental de RT, October 27, 2014, www.youtube.com/watch?v=bWRnG8iEJMQ&ab_channel=RTenE-
spa%C3%B1lol, which has 3.8 million views.

31. Joseph Wornom, “A Continent Divided: Paolitical Polarization and the Future of Latin American De-
mocracy,” Harvard International Review, January 17, 2020, hir.harvard.edu/a-continent-divided-politi-
cal-polarization-and-the-future-of-latin-american-democracy-2/.

32. In recent years, RT has actively used disinformation to influence ideologically rigid elections

in some countries. David Salvo and Stephanie De Leon, “Russian influence in Mexican and Colom-
bian elections,” Alliance for Securing Democracy, January 4, 2018, securingdemocracy.gmfus.org/
russian-influence-in-mexican-and-colombian-elections/. In addition, several other Russian govern-
ment-controlled media were actively engaged in promoting Andres Manuel Lopez Obrador in the Mex-
ican presidential elections, DFRLab, #ElectionWatch: RT y Sputnik Hablan Espariol, February 12, 2018,
medium.com/dfrlab/electionwatch-rt-y-sputnik-hablan-espa%C3%Blol-bd641bf7d23e.

33. Robert Elliott, “"How Russia spreads disinformation via RT is more nuanced than we realise,’
The Guardian, July 26, 2019, www.theguardian.com/commentisfree/2019/jul/26/russia-disinforma-
tion-rt-nuanced-online-ofcom-fine.

34, Vladimir Rouvinski, “Kennan Cable No.20: Understanding Russian Priorities in Latin America”
(Washington, D.C.: Wilson Center, February 2017), www.wilsoncenter.org/publication/kennan-ca-
ble-no20-understanding-russian-priorities-latin-america,

35. According to Article 67.1 of the Russian Constitution, “Russia is The Russian Federation is the ...
successor of the USSR.” According to Putin, “the succession of the Russian Federation from the Soviet
Union is obvious.” RT.ru, March 2, 2020, rg.ru/2020/03/02/putin-predlozhil-popravku-o-tom-chto-ros-
siia-iavliaetsia-pravopreemnikom-sssr.html.

36. In 2008, some of the titles of the news reports by Russia’s government-controlled media were:
“Russia is concerned about the buildup of NATO ships in the Black Sea,” Ria Novosti, August 25, 2008,
hria.ru/20080825/150651454.html; “Putin: Russia will respond to the presence of foreign ships in the
Black Sea,” Ria Novosti, September 2, 2008, hria.ru/20080902/150896338.html; and “Russian Foreign
Ministry doubts Mount Whitney's humanitarian mission in the Black Sea,” Ria Novosti, September 5,
2018, hria.ru/20080905/150997668.html. In 2014, Russia’s reaction was similar. See “US Navy de-
stroyer Donald Cook entered the Black Sea,” Tass, April 10, 2014, tass.ru/mezhdunarodnaya-panora-
ma/1112077.

37. Vladimir Rouvinski, “Venezuela: Russia's Gordian Knot in Latin America,” in Venezuela’s Authori-
tarian Allies: the Ties That Bind?, ed. Cynthia J. Arnson (Washington, D.C.: Wilson Center, 2021), 24-57,
www.wilsoncenter.org/sites/default/files/media/uploads/documents/LAP_210510-Venezuelas%20Au-
thoritarian%20Allies-V5.pdf,

18



38. The other region of RT expansion is the Middle East. For mare on Russian media efforts in the
Middle East, see Anna Borschevskaya and Catherine Cleveland, “Russia’s Arabic Propaganda: What It
Is, Why It Matters,” Washington Institute for Near East Policy, Palicy Notes, No. 57 (2018), www.wash-
ingtoninstitute.org/policy-analysis/russias-arabic-propaganda-what-it-why-it-matters.

39. As Hughes and Lawson show, Latin American local media has many obstacles to changing the
traditional patterns of its programs, which rarely include significant issues like democracy, values, and
freedoms. See Sallie Hughes and Chappell Lawson, “The Barriers to Media Opening in Latin Ameri-
ca,” Political Communication, Vol. 22, No. 1 (2005): 9-25, doi.org/10.1080/10584600590908410.

40. As Morales argued, Russian media in Spanish emulates the style and format of well-known West-
ern media, yet it advances its own media agenda. See Pablo Sebastian Morales, “Mind the (cultural)
gap: International news channels and the challenge of attracting Latin American audiences,” Media,
Culture and Society Vol. 43, No. 4 (2021): 648-663. As of 2021, besides Russia, there are four oth-
er non-Hispanic extra-hemispheric TV broadcasters in Spanish: China, Iran, Germany, and France, in
addition to pan-European Euronews (Spanish edition). BBC Mundo and Al Jazeera maintain dedicated
websites and produce videos in Spanish but do not offer Spanish-language live TV broadcasts.

41, According to the World Bank, in 2019, combined U.S. imports and exports with Latin America and
the Caribbean reached US$760 billion. China’s trade with the region amounted to US$307 billion.
However, Russia’s combined import-export was only US$14 billion, or less than 1 percent of total
Latin American annual foreign trade, wits.worldbank.org/. The same year, the U.S. investments made

in Central and South America were valued at approximately US$250.1 billion, and China’s FDI stock
was estimated at US$436 billion. Russian investments in the region do not exceed US$170 million, per
statista.com.

42, When the government of Mauricio Macri in 2016 attempted to remove RT from Argentina’s national
broadcasting, Moscow fiercely resisted the decision. As a result, the Argentine government revised its
original move, and RT remained in the public service broadcasting system.

43, The only major Latin American country missing from the RT orbit is Brazil. It is likely the costs of
opening a channel in Portuguese, with potentially much smaller numbers of viewers than a Spanish
channel, are prohibitive for Moscow. However, Sputnik news maintains a Portuguese-language website
focused on Brazil, br.sputniknews.com/.

44, The cable networks are not disclosing information about payments. However, in an interview with
the author, a manager of a Colombian TV channel confirmed his channel had received payments from
RT to retransmit its programs. This is a common practice for RT in other regions as well. See, for ex-
ample, the case of Canada: Susan Krashinsky Robertson, “Canadian TV providers being paid to carry
Russian ‘propaganda machine’” The Globe and Mail, December 21, 2017, www.theglobeandmail.com/
report-on-business/canadian-tv-providers-receive-payments-to-carry-russian-propaganda-ma-
chine/article37400743/. For the U.S. case, see Shalini Ramachandran, “RT Channel’s Unique Carriage
Deals Make It Difficult to Drop in U.S.” The Wall Street Journal, January 25, 2017, www.wsj.com/arti-
cles/rt-channels-unique-carriage-deals-make-it-difficult-to-drop-in-u-s-1485361056.

45, Most of the publications on RT Play Facebook are sensationalized videos, but the page also posts
RT feeds in Spanish. It is a twofold strategy. First, by showing politically unrelated but popular videos,
the channel aspires to attract viewers who otherwise would not be interested in using RT in Spanish
as a source of information. Second, by building a heterogeneous audience, RT can expose these view-
ers to Moscow's propaganda.

46, "Website Analysis: actualidad.rt.com,” Similarweb.com, accessed September 6, 2021, https://pro.
similarweb.com/#/companyresearch/websiteanalysis/overview/website-performance/actualidad.
rt.com/*/999/2020.07-2020.09.

19



(Sepa Mds? Russia’s Strategic Communication in Latin America and the Caribbean

47, "Guaido votara (con Maduro en el poder) en las elecciones regionales: ;qué cambid para que suce-
da?” iAhiles va!, RT, accessed August 23, 2021, www.ahilesva.info/.

48, From time to time, RT airs videos featuring other presenters. As of August 2021, however, the over-
whelming majority of published reports feature Afinogenova only.

49, For example, in December 2020, Afinogenova skillfully engaged the popular Colombian newsmak-
er Vicky Davila in a public debate about the role of Russian media in Latin America when reporting
on sensitive topics like COVID-19. The debate attracted the attention of many viewers who other-
wise would be unaware of RT in Spanish. “La critica con la que Inna Afinogenova destrozoé un arti-
culo de Semana sobre Russia Today,” Las20rillas.co, December 23, 2020, www.las2orillas.co/la-criti-
ca-con-la-que-inna-afinogenova-destrozo-un-articulo-de-semana-sobre-russia-today/.

50. “Elecciones en Ecuador: el legado de Lenin Moreno une al pais ... en su contra,” AhilesAa You-
Tube channel, February 12, 2011, youtu.be/luPgTLf9gmM; and “Bolivia: el partido de Evo arrasa en las
elecciones (y deja en evidencia a la OEAy Luis Amargo),” AhilesAa YouTube Channel, October 20, 2020,
youtu.be/-CQGMfxIIIk,

51. “Equipo de RT,” Rt Actualidad, accessed August 23, 2021, actualidad.rt.com/acerca/equipo.

52. A glimpse into RT's Latin American audience, DFRLab, August 7, 2020, medium.com/dfrlab/a-
glimpse-into-rts-latin-american-audience-487d52bed507.

53. See Sean P. Steiner and Sarah Oates, Kennan Cable No.43: Reading the RT Leaves: Foreign Poli-
cy Lessons from Russia International Media Coverage of Venezuela (Washington, D.C.: Wilson Center,
2019), www.wilsoncenter.org/publication/kennan-cable-no-43-reading-the-rt-leaves-foreign-poli-
cy-lessons-russian-international.

54, The number of RT's articles referencing the story “The U.S. Wants Regime Change” is significantly
larger than all the others. See Steiner and Qates, Kennan Cable No.43: Reading the RT Leaves, 4.

55, The author reviewed all articles published on RT's Spanish webpage (rt.actualidad) between
January 2020 and June 2021 mentioning the conflict in Venezuela at least once (total 618). From this
sample, the author identified articles that included in their titles “Juan Guaido,” “Rusia,” “Maduro,” and
“Sanciones,” and examined their content to evaluate RT's viewpoint.

56. “Sanciones econdmicas y profundizacion de la crisis en Venezuela: el legado de la au-
toproclamacion de Juan Guaido,” Rt.actualidad, January 5, 2021, actualidad.rt.com/actuali-
dad/377286-dos-anos-autoproclamacion-juan-guaido-venezuela.

57. Daniel Bush, “Two Faces of Russian Information Operations: Coronavirus Coverage in Spanish,”
Stanford Internet Observatory, July 30, 2020, cyber.fsi.stanford.edu/io/news/two-faces-russian-infor-
mation-operations-coronavirus-coverage-spanish,

58. The RT in Spanish interview with Alexander Guintsburg, head of the “Gamaleya” Research Center
that produced “Sputnik-V" vaccines, has 1.3 million views, youtu.be/uqszk8EF1LU.

59. For example, in Colombia, the RT journalist was involved in polemics related to the “Sputnik-V”
vaccine, See “;Qué es RT, el medio de comunicacién del gobierno ruso?,” Semana.com, December 23,
2020, www.semana.com/mundo/articulo/que-es-rusia-today/202018/.

60. The author has reviewed articles published on the RT in Spanish webpage (rt.actualidad) between
March 2020 and June 2021, which mentioned “new coronavirus” in the title (approximately 400). He
then examined the content of selected articles to evaluate RT's viewpoint,

20



61. Nicolas de Pedro and Daniel Iriarte, “Cuando el Russkiy Miry el mundo hispanohablante se encuentran:
RT y Sputnik en espariol,” Coleccion Monografias CIDOB (Barcelona: Centre for International Affairs, No-
vember 2017), www.cidob.org/articulos/monografias/war_in_peacetime_russia_s_strategy_on_nato_s_east-
ern_and_southern_flanks/cuando_el_russkiy_mir_y_el_mundo_hispanchablante_se_encuentran_rt_y_sput-
nik_en_espanol.

62. Interview with Miguel Bas at Sputnik’s headquarters in Moscow, 14 December 2017,

63. The author identified articles published on Sputnik Mundo’s webpage (mundo.sputniknews.com)
between June 2020 and July 2021 that mentioned “Juan Guaido,” “Sputnik-V,” and “Venezuela” in their
headlines, and examined the selected articles’ content to evaluate RT's viewpoint on these subjects.

64. Rhys Crilley, Marie Gillespie, Bertie Vidgen, and Alistair Willis, “Understanding RT's Audiences:
Exposure Not Endorsement for Twitter Followers of Russian State-Sponsored Media,” The International
Journal of Press/Politics (December 2020): 1-23, doi.org/10.1177/1940161220980692.

65. Elswah and Howard, “Anything that Causes Chaos” (2020): 629-632.

66. Posture Statement of Admiral Craig S. Faller. Commander, United States Southern Command, 116th
Congress, House Armed Services Committee, March 11, 2020,
www.congress.gov/116/meeting/house/110692/witnesses/HHRG-116-AS00-Wstate-Fall-
erC-20200311.pdf.

67. For details on some of the public debates in the United States and other countries, see Natalka
Pisnia, “Why has RT registered as a foreign agent with the US?,” BBC News, November 15, 2017, www,
bbc.com/news/world-us-canada-41991683. In Colombia, the RT's journalist was involved in polemics
related to the “Sputnik-V" vaccine, Semana.com, December 23, 2020, www.semana.com/mundo/articu-
lo/que-es-rusia-today/202018/.

68. DFRLab’s research established that Russian media outlets authentically engaged their followers—
and gained new ones—on such sensitive topics as the Venezuelan crisis. See A glimpse into RT’s Latin
American audience, DFRLab.

69. Recently, YouTube and other platforms started placing a warning to viewers who watch RT videos.
These measures are helpful, but more public action is needed.

70. Dmitry Trenin and Andrey Lipsky, “Russia and the United States are in a state of hybrid war. This is
serious and for a long time,” Carnegie Moscow Center, September 27, 2018, carnegie.ru/2018/09/27/
ru-pub-77361.

71. According to Margarita Simonyan, Russia wants to have “A channel that people are used to; one
they like and [that can be ready to expose its audience to the required information feed]. In a sense,
not having your own foreign broadcasting is like not having a ministry of defense. When there is no
war, it seems like [media in foreign languages] is not needed. But [...] when there is war, this is directly
critical. But you can’t create an army a week before the war has begun.” “Russian media from inside.
Margarita Simonyan, editor-in-chief of Russia Today,” translated from Russian, Afisha Daily, October
18, 2011, daily.afisha.ru/archive/gorod/archive/ministry-of-truth-simonyan/.

21



(Sepa Mds? Russia’s Strategic Communication in Latin America and the Caribbean

ABOUT THE AUTHOR

VLADIMIR ROUVINSKI

Vladimir Rouvinski is Director, Laboratory of
Politics and International Relations, and Asso-
ciate Professor, Department of Political Stud-
ies, at Icesi University in Cali, Colombia. He is
also a Non-Resident Scholar with FIU's Jack D.
Gordon Institute for Public Policy. He graduated
from Irkutsk State University in Russia, major-
ing in history and international relations, and
he also holds a master’s degree and PhD in In-
ternational Development and Cooperation from
Hiroshima University in Japan. Before joining
Icesi University in 2007, Vladimir worked with
the Japan Society for the Promotion of Science
(JSPS), education and research institutions in
Russia, Japan, and Colombia. He speaks Rus-
sian, English, and Spanish. His area of expertise
is Russian and Asian countries’ relations with
Latin America.

22



Steven J. Green
School of International

FEW & Public Affairs

FLORIDA INTERNATIONAL UNIVERSITY

OCTOBER 2021



	Russia’s Strategic Communication in Latin America and the Caribbean
	tmp.1634067885.pdf.DYgII

