
Global Security Review Global Security Review 

Volume 2 Strategic Competition: Russian and 
Chinese Influence in Latin American and the 
Caribbean 

Article 5 

January 2022 

The Misleading Truths of Russia's Strategic Communication in The Misleading Truths of Russia's Strategic Communication in 

Latin America Latin America 

Vladimir Rouvinski 
Icesi University 

Follow this and additional works at: https://digitalcommons.fiu.edu/gsr 

Recommended Citation Recommended Citation 
Rouvinski, Vladimir (2022) "The Misleading Truths of Russia's Strategic Communication in Latin America," 
Global Security Review: Vol. 2 , Article 5. 
DOI: 10.25148/GSR.2.009784 
Available at: https://digitalcommons.fiu.edu/gsr/vol2/iss1/5 

This work is brought to you for free and open access by FIU Digital Commons. It has been accepted for inclusion in 
Global Security Review by an authorized administrator of FIU Digital Commons. For more information, please 
contact dcc@fiu.edu. 

https://digitalcommons.fiu.edu/gsr
https://digitalcommons.fiu.edu/gsr/vol2
https://digitalcommons.fiu.edu/gsr/vol2
https://digitalcommons.fiu.edu/gsr/vol2
https://digitalcommons.fiu.edu/gsr/vol2/iss1/5
https://digitalcommons.fiu.edu/gsr?utm_source=digitalcommons.fiu.edu%2Fgsr%2Fvol2%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://digitalcommons.fiu.edu/gsr/vol2/iss1/5?utm_source=digitalcommons.fiu.edu%2Fgsr%2Fvol2%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:dcc@fiu.edu


THE MISLEADING TRUTHS OF RUSSIA’S STRATEGIC COMMUNICATION IN 
LATIN AMERICA

Vladimir Rouvinski

“[Russia needs] a channel that people are used to; one 
they like and [that can be ready to expose its audience 
to the required information feed]. In a sense, not hav-
ing your own foreign broadcasting is like not having 
a ministry of defense. When there is no war, it seems 
like [media in foreign languages] is not needed. But […] 
when there is war, this is directly critical. But you can’t 
create an army a week before the war has begun.”

Margarita Simonyan (RT editor-in-chief), “Russian 
media from inside,” Afisha Daily, October 18, 2011

Russia’s return to the Western Hemisphere 

During the Cold War, Latin America and the Ca-
ribbean served as a stage for power competition 

between the United States and the Soviet Union. The 
logic of a bipolar world guided the policy design of 
Washington and Moscow. After the 1991 collapse of 
the Soviet Union, new Russia lost its interest in the 
region. Facing enormous economic difficulties, the 
government of Boris Yeltsin collaborated with the 
United States on various international agenda topics. 
Yet, at the beginning of the new century, under the 
government of Vladimir Putin, Russia returned to the 
Western Hemisphere. While there are several reasons 
behind Russia’s return, the notion of reciprocity is the 
foremost factor.  

The majority of the elites that govern Russia today view 
the entire Western Hemisphere as Washington’s priori-
ty area of ​​political, economic, and social concern. Simi-
larly, the top officials of Putin’s government consider the 
territory of the former Soviet Union, a “near abroad,” as 
the most important geographical area outside Russia’s 
borders. Russian leadership is convinced that Mos-
cow has the right to have special interests in this “near 
abroad” because of historical, cultural, and economic 
ties. Hence, post-Soviet Russian leaders insist that all 
governments outside the region must consider Russia’s 
special interests before advancing their relations with 
the countries of the former Soviet Union. 

Symbolic reciprocity has multiple manifestations in the 
realm of Russian foreign policy. First, it is an opportu-
nity for Putin’s government to show that Russia can re-
spond reciprocally to what is perceived by the Russian 
elites as destructive actions by the U.S. government in 
Moscow’s “near abroad.” For example, during the crisis 
in Georgia in 2008, the Russian government expressed 
its concerns regarding the U.S. naval presence in the 
Black Sea and the support Washington offered to an-
ti-Russian forces.1 Moscow sent its strategic bombers 
and naval ships to the Western Hemisphere right after 
the five-day war between Russia and Georgia in 2008. 

Moreover, the signs of increased military cooperation 
with Nicaragua, Venezuela, and Cuba coincided with 
the annexation of Crimea in 2014 and U.S. support of 
Kyiv.2 The active participation of Moscow in Venezu-
ela’s latest crisis is yet another manifestation of the 
symbolic reciprocity approach in Latin America. At the 
same time—and since Russia has limited conventional 
resources—it resorts more frequently to asymmetrical 
methods than traditional engagement to pursue a poli-
cy of reciprocity. Strategic communication is one of the 
tools of that policy.

The modus operandi of Russia’s strategic 
communication

In today’s globalized world, states use strategic commu-
nication to enhance their capabilities abroad and facili-
tate foreign policy objectives via long-established activ-
ities, including public diplomacy, public affairs, nation 
branding, and information operations. After Putin came 
to power, Moscow opted not simply to broaden the scope 
of its communication overseas but to exercise “sharp 
power” through solid mechanisms that could effectively 
disseminate desired values, interests, and goals. Coined 
by Christopher Walker and Jessica Ludwig,3 sharp pow-
er describes efforts that seek to pierce, penetrate, and 
perforate the political and information environments 
of targeted countries. In this context, Russian strategic 
communication in Latin America is Moscow’s principal 
vehicle of sharp power. It enables the Putin government 
to cut into the fabric of Latin American society, ampli-
fying existing political divisions, questioning liberal 
democratic order, and diminishing U.S. influence in the 
region. 

Although contemporary global communication may use 
various channels to reach targeted audiences, Russia’s 
modus operandi in Latin America relies heavily on gov-
ernment-controlled mass media, namely, RT television 
networks and the Sputnik news agency in Spanish. As 
part of Putin’s foreign strategy, Russian foreign-lan-
guage broadcasting targets viewers in Latin America 
because Moscow presumes it is easier to attract new 
audiences there than compete with established me-
dia outlets in the United States and Western Europe. 
As globalization and economic liberalization increased 
cultural exchanges in the southern part of the Western 
Hemisphere in the 1990s and 2000s, Latin Americans 
requested broader coverage of political and interna-
tional topics than the mainstream local media offered. 
Nevertheless, the offer remained limited.4 Hence, from 
the Russian perspective, media markets would respond 
favorably to new international broadcasters in Spanish 
if the new outlets would provide a different perspec-
tive on critical subjects of public interest. Although RT 
started in 2005 by broadcasting in English to viewers 

Page 13VOLUME 2 | JANUARY 2022



THE MISLEADING TRUTHS OF RUSSIA’S STRATEGIC COMMUNICATION IN 
LATIN AMERICA

Page 14

in English-speaking Western countries, it later turned a 
considerable share of its attention to Latin America. The 
success of Russian efforts to reach a wider audience is 
evident by the number of RT’s followers on the internet, 
affiliated TV cable providers, and geographical scope.

In 2021, only 12 years after its first Spanish-language 
broadcast, RT is readily available everywhere in the 
region. In some cases, the channel is made available 
as part of public TV broadcasting systems (Argentina, 
Venezuela, and Cuba) or as part of the state satellite 
system (Bolivia). In other countries, such as Colombia, 
hundreds of small local cable networks retransmit RT 
programming in addition to Claro, the principal cable 
provider in the country. Moreover, RT pays cable opera-
tors to carry its signal on allied networks, making it dif-
ficult to end collaboration with Moscow; in many cases, 
Russian funding helps smaller operators survive in the 
market. RT also has agreements to broadcast programs 
on local channels; viewers are often unaware the infor-
mation they receive comes from Russia. This approach 
allows RT to extend the reach of Russia’s strategic com-
munication to potentially millions of additional viewers 
in Latin America. Besides, RT is freely available 24 hours 
per day and online. As a result, in September 2021, RT in 
Spanish on Facebook5 had more than 18 million follow-
ers. The RT YouTube channel in Spanish had over five 
million subscribers,6 and RT Play in Spanish on Face-
book had more than six million.7 Finally, more than 3.5 
million people follow RT in Spanish’s Twitter account.

However, the analysis of the presence of Russia’s gov-
ernment-sponsored media would be incomplete without 
mentioning the Sputnik news agency. This media outlet 
maintains its own websites in addition to traditional and 
digital radio broadcasting in three-dozen languages, but 
it is part of the same organizational framework as RT. 
Sputnik’s Spanish-language branch is Sputnik Mundo.8

Despite the diversity of programs and media platforms, 
a close examination of the content produced by RT in 
Spanish and Sputnik Mundo reveals several standard 
features. First, there is the inclusion of politically unre-
lated news and reports like sensationalized bulletins in 
its feeds. This strategy aims to recruit new followers who 
otherwise might not be interested in getting information 
from RT or Sputnik. It also provides Russia with the po-
tential to use a CNN-like effect understood as real-time 
communication to provoke the desired response from 
foreign audiences. Second, the main political narratives 
employed by Russian media for foreign audiences sup-
port the official position of the Russian government. It 
is not to say that RT and Sputnik focus exclusively on 
Russia’s foreign policy agenda. Yet, it is a clear priority 
of its information coverage. Third, RT’s global “informa-
tion menu” is designed to take advantage of opportuni-

ties unique to each region. In Latin America, many of 
RT’s politically sensitive programs align with narratives 
promoted by political forces to the left of the political 
spectrum. However, some other programs, which have 
millions of views, often are anchored by celebrities asso-
ciated with political forces other than the Latin American 
left. For instance, during the 2018 World Cup in Russia, 
RT hired Carlos Valderrama, one of South America’s 
most recognizable soccer players. Regarding Colombi-
an politics, Valderrama supported the right-centrist U 
party of then-Colombian President Juan Manuel Santos. 
With Latin American societies becoming ideologically 
more polarized, RT’s potential looks promising for Mos-
cow. By using its media outlets, Russia can reach out to 
various segments of the population and skillfully apply 
sharp power by questioning established facts related to 
sensitive topics for some viewers. This approach is par-
ticularly noticeable when it comes to the coverage of 
U.S.-related developments.  

RT in Spanish and Sputnik Mundo’s narratives  

While the narratives delivered through RT and other 
news agencies emphasized the role of Russia as a global 
player, they also stressed that the United States resisted 
the process of Russia regaining its influence in the inter-
national arena and opposed building a new multipolar 
order with Latin American partners. Moscow is seek-
ing to misinform viewers regarding U.S. policy on other 
topics, including migration, liberal democracy, and eco-
nomic and social issues. In recent years, two items have 
been foremost on that agenda: the crisis in Venezuela 
and the COVID-19 pandemic.

The most important Venezuela-related narrative fits 
perfectly with the logic of symbolic reciprocity: “The 
United States wants regime change.” Russian media 
interprets the opposition struggle as Washington’s at-
tempt to change the unfriendly regime in Caracas, iden-
tical to the “color revolutions” in Russia’s “near abroad.” 
According to Russian government-controlled media, 
these efforts bring about the deterioration of living stan-
dards, the suffering of ordinary people, and widespread 
violence. Furthermore, as part of Russia’s strategic com-
munication agenda, RT is mobilized to provide informa-
tion backing Nicolás Maduro’s regime while justifying 
Moscow’s aid to Caracas as a necessary move to protect 
the world “against malign U.S. intentions.” RT aimed to 
discredit Juan Guaidó and cast doubts on his legitimacy 
and capacity to govern. Since the beginning of the lat-
est crisis in Venezuela in January 2019, the channel has 
aired more than 300 reports with Guaidó’s name in the 
headlines of its newsfeed. Another story line is dedicat-
ed to the impact of U.S. sanctions. RT tried to convince 
its viewers that the main reason behind Venezuela’s 
catastrophic situation was not the disastrous economic 

VOLUME 2 | JANUARY 2022



THE MISLEADING TRUTHS OF RUSSIA’S STRATEGIC COMMUNICATION IN 
LATIN AMERICA

Page 15

policy of the Chavista government but, rather, U.S. sanc-
tions. In this context, RT dedicated numerous reports to 
praising the efforts of Maduro’s government to govern 
the country with timely assistance offered by Moscow.  

The COVID-19-related strategic communication orig-
inating in Russia and destined for Latin America took 
full advantage of the introduction of the “Sputnik-V” 
vaccine and the beginning of the “COVID vaccine race.” 
First, the news of the Sputnik-V vaccine was interpreted 
as evidence of Russia being one of the most technologi-
cally advanced nations, which is often denied because of 
bad publicity originated in the Western media. In addi-
tion, RT and Sputnik Mundo alleged that pro-U.S. Latin 
American governments were unwilling to acquire the 
Russian vaccine—not because it does not comply with 
the necessary protocols and tests, but because of their 
political ties with Washington. This type of strategy has 
created several noticeable tensions in the Latin Ameri-
can information space. In December 2020, for example, 
RT’s Inna Afinogenova skillfully engaged the popular 
Colombian newsmaker Vicky Davila in a public debate 
about the role of Russian media in Latin America when 
reporting on sensitive topics like COVID-19. The debate 
attracted the attention of many viewers who otherwise 
would be unaware of RT in Spanish. In 2021, Russia 
signed agreements to start producing the Sputnik vac-
cine in Argentina and negotiating the delivery of Rus-
sian vaccines to other Latin American countries. There-
fore, there is little doubt that Moscow will continue to 
exploit politically sensitive topics such as the COVID-19 
vaccine.

Beyond disseminating Moscow’s overarching 
narratives in Latin America

By 2021, RT and other Russian government-sponsored 
media had become a familiar source of information in 
the Spanish-speaking world of the Americas. The Krem-
lin managed to restore the possibility of being exposed 
to an alternative view to the one promoted by the United 
States and democratic governments in the region for the 
first time since the dissolution of the Soviet propaganda 
machine. Contemporary Russian information coverage 
is once again an aggressive, purposeful intervention in 
the international media space that goes beyond the dis-
semination of Moscow’s overarching narratives.

One of the factors behind RT’s success in Latin Amer-
ica is the public’s lack of understanding of the nature 
of Moscow’s interest in the region’s information space. 
Many Latin Americans perceive the growing incidence 
of Russian media as something “normal,” part of the ex-
ercise of freedom of expression and diversity of opinions. 
However, it is part of a foreign policy strategy designed 
to achieve specific objectives by the Putin government. 

Russia thrives on communicating desired explanations 
for important developments with comfortable ease and 
makes it difficult for democratic governments to repair 
the damage. The sharing of democratic values among 
the countries of the Western Hemisphere is the key to 
security in the region; the prevalence of like-minded de-
mocracies makes the political geography of the Western 
Hemisphere unique. Since Russia is not a democracy, 
RT and Sputnik Mundo often refer to democracy as a 
political regime with many weaknesses. In this context, 
one of the long-term goals of Russia in Latin America 
is to carry out continuous strategic communication via 
government-controlled outlets to undermine the idea of 
democratic order.  

The advance of Russia’s strategic communication in Lat-
in America has almost no opposition. There have been 
only a few public debates on RT and Sputnik in the re-
gional information space. Therefore, it is necessary to 
continue raising the awareness of decision-makers and 
the Latin American public regarding the nature of Rus-
sia’s government-controlled mass media. At the same 
time, it is vital to challenge Russia’s strategic commu-
nication by escalating government-led efforts. While the 
United States promotes its political culture by support-
ing democratic movements and local mass media in Lat-
in America, U.S. media consists of predominantly com-
mercial outlets. The mainstream media in English is the 
first choice of highly educated Latin Americans, a mi-
nority in the region. CNN en Español (2.5 million sub-
scribers on YouTube, many based in the United States), 
CNN Chile (0.5 million subscribers), CNN Radio Argen-
tina, and several others have established impressive au-
diences. Still, their further growth depends on market 
factors. Currently, U.S. government-sponsored infor-
mation outlets have limited reach in the region. For in-
stance, as of September 2021, Voice of America in Span-
ish has only 180,000 subscribers on YouTube compared 
to the millions of followers of RT and Sputnik. From this 
perspective, Russia’s strategic communications have 
a broader reach to those segments of Latin American 
societies that—in the context of growing economic and 
social difficulties in the region—might be willing to en-
dorse views originating in Moscow. 

Despite some similarities, overall, it is difficult to con-
sider the current confrontation of Putin with the West 
as a new cold war. Post-Soviet Russia neither military 
nor economically matches the USSR, and the Kremlin’s 
objectives are different from those promoted by Soviet 
leadership. Nevertheless, many Russian decision-mak-
ers consider that Russia is at war—not a “hot war,” but 
a new kind of confrontation characterized by a compa-
rable level of symbolic tension with the United States 
and its allies as during the Cold War. Moreover, elites 

VOLUME 2 | JANUARY 2022



5 RT en Español Facebook webpage, www.facebook.
com/ActualidadRT/.
6 RT en Español YouTube channel, www.youtube.com/
channel/UC2mtXUpAYLYJIZ2deSPhlqw. 
7 RT Play en Español Facebook webpage, www.facebook.
com/esRTmedia/. 
8 Sputnik Mundo webpage, mundo.sputniknews.com/.
9 For example, the most popular videos published by 
RT on YouTube are not politically related. See the list of 
the videos available at RT en Español’s YouTube web-
page: www.youtube.com/c/RTenEspa%C3%B1ol/vid-
eos?view=0&sort=p&flow=grid, accessed September 
14, 2021. See also Gordon Ramsay and Sam Robertshaw, 
“Weaponising News RT, Sputnik and Targeted Disinfor-
mation,” King’s College London Centre for the Study of 
Media, Communication & Power, 2019, www.kcl.ac.uk/
policy-institute/assets/weaponising-news.pdf, accessed 
September 14, 2021. 
10 “El Pibe, a la cancha política por La U,” El Heraldo, 
November 29, 2013. 
11 See, for example, “Cinco años de sanciones de EE.UU. 
contra Venezuela: ¿Un crimen a fuego lento?,” RT Ac-
tualidad, March 8, 2020, actualidad.rt.com/actuali-
dad/343356-cinco-anos-sanciones-eeuu-venezuela-cri-
men.   
12 Voice of America YouTube channel, www.youtube.
com/channel/UCJ46VgZgCMLFUvOT671AOJw.

          AUTHOR

Vladimir Rouvinski is director of the Laboratory 
of Politics and International Relations and associate 
professor, Department of Political Studies, Icesi 
University, Cali, Colombia.

in Moscow are convinced there is little hope the pres-
sure will ease anytime soon. In this context, Russia will 
attempt to sustain and expand its strategic communica-
tion in Latin America via RT in Spanish, Sputnik Mun-
do, and other media outlets as a cost-effective tool of its 
foreign policy.

REFERENCES

1 In 2008, some of the titles of the news reports by Russia’s 
government-controlled media were: “Russia is concerned 
about the buildup of NATO ships in the Black Sea,” Ria 
Novosti, August 25, 2008, ria.ru/20080825/150651454.
html; “Putin: Russia will respond to the presence of for-
eign ships in the Black Sea,” Ria Novosti, September 2, 
2008, ria.ru/20080902/150896338.html; and “Rus-
sian Foreign Ministry doubts Mount Whitney’s humani-
tarian mission in the Black Sea,” Ria Novosti, September 
5, 2018, ria.ru/20080905/150997668.html. 
2 In 2014, Russia’s reaction was similar to that of 2008. 
See, for example, “US Navy destroyer Donald Cook en-
tered the Black Sea,” Tass, April 10, 2014, tass.ru/me-
zhdunarodnaya-panorama/1112077. Soon after Cook’s 
mission to the Black Sea was over, Russia supplied an-
ti-aircraft artillery to Nicaragua valued at US$15 million. 
Before 2014, Moscow’s support to Managua consisted of 
non-lethal supply only. See Roberto Canjina, “Armed to 
the Teeth: Nicaragua’s Remilitarization,” Envio Digial, 
October 2016, www.envio.org.ni/articulo/5266. In July 
2014, the Russian and Cuban governments had discussed 
reopening the Soviet-era Lourdes signal intelligence 
post designed to spy on the United States. See “Imey-
ushchiy ushi da vnov’ uslyshit: Rossiya vozvrashchayet 
na Kubu svoy tsentr radioperekhvata,”  Kommersant, 
July 16, 2014. Also, in July 2014, Putin agreed to open 
a new credit line to Venezuela for buying new Russian 
weapons, among other things. See “Rusia aprueba linea 
de crédito a Venezuela,” BBC.com, July 17, 2014, www.
bbc.com/mundo/ultimas_noticias/2014/07/140717_
ultnot_venezuela_rusia_credito_jgc.
3 Christopher Walker and Jessica Ludwig, “The Mean-
ing of Sharp Power: How Authoritarian States Project 
Influence,”  Foreign Affairs, November 16, 2017, www.
foreignaffairs.com/articles/china/2017-11-16/mean-
ing-sharp-power.
4 Toril Aalberg and Stylianos Papathanassopoulos et al., 
“International TV News, Foreign Affairs Interest and 
Public Knowledge,” Journalism Studies,  14 (3) (2013): 
387-406. Similar conclusions can be made after exam-
ining the results of the project The Americas and the 
World, published online at www.lasamericasyelmundo.
cide.edu/, accessed September 14, 2021. 

THE MISLEADING TRUTHS OF RUSSIA’S STRATEGIC COMMUNICATION IN 
LATIN AMERICA

Page 16VOLUME 2 | JANUARY 2022


	The Misleading Truths of Russia's Strategic Communication in Latin America
	Recommended Citation

	GLOBAL SECURITY REVIEW V2 DECEMBER 2021 V5.indd

